מתוך העתונות

על הספר רב המכר "האיש שהצליח לשנות את הסרט"
ועל המחבר רפאל כהן

(שהוא בכלל מרצה על חשיבה יצירתית ומעביר הרצאות לחברות וארגונים)

 

פורסם במגזין "לאישה" בתאריך 15/6/09 מאת הכתבת בתיה מלמד:
"לא במקרה אדם נולד בפרשת שבוע מסוימת", אומר רפאל כהן,
מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט".
"הפרשה האישית שלנו אינה מקרית ואינה סתמית. היא צופנת סודות רבים על עצמנו,
סביבתנו ומסלול חיינו. לכן, לימוד לעומק שלה מאפשר לנו לדעת מהו הייעוד שלנו
בעולם הזה ומהו התיקון, שבעזרתו נוכל להגשים אותו".
לשיטתו של רפאל כהן, מרצה לחשיבה יצירתית וגם לחוכמת הקבלה, אפשר ואפילו
מומלץ לדמות את החיים שלנו לסרט.
"כמי שמככבים בסרט הזה", הוא אומר, "המטרה שלנו היא לנצח, ליצור, להתקדם, להשתפר,
להתעלות וליצור סרט טוב יותר.
היריבים שלנו הם הספקות, האגו ודפוסי חשיבה מסוימים:
וכלי הנשק שלנו הם החשיבה, הדיבור והעשייה הנכונה".

רפאל כהן מציע לכל אחד מאיתנו לשאול את עצמו שלוש שאלות עקרוניות:
האם אני משחק ב"סרט החיים" שלי את התפקיד שנקבע בעבורי?
האם יש באפשרותי לשנות את התסריט לטובתי?
ואם כן, מתי ואיך ניתן לעשות זאת?
את התשובות הוא מביא בהרחבה במעין מדריך יהודי לחיי היומיום, המפרט את הרמזים
הצפונים בעבורנו בכל אחת מפרשיות התורה.

"הפרשה האישית", מסביר כהן, "נותנת לנו הסבר על מקומנו האישי בעולם.
במקביל, בכל פרשת שבוע מופיע סיפור מוצפן, שגם הוא מתברר כרלוונטי מאד לחיינו
האישיים באותו זמן.

תמיד מפליא לגלות, כי הדברים מופיעים דווקא בשבוע זה או אחר, ולא במקרה.
יותר מזה:
חשוב לדעת, שהאותיות והמילים המופיעות בפרשה מסתירות קודים,
שבאמצעות פתרונם אנחנו יכולים להתחזק ולהגיע להצלחה רוחנית וגשמית בכל תחומי החיים".
פורסם בעיתון "ישראל היום" בתאריך 22/12/08 מאת הכתבת סמדר סלטון:
בשבילי נס, בבקשה
כל אחד והגדרותיו למילה "נס", בהתאם לאמונותיו ולמצבו בנקודת זמן מסוימת בחיים.
יש שמבחינתם נדרש נס כדי למצוא בן או בת זוג, 
עבור אחרים נחוץ נס דווקא כדי להיפרד מבני זוג נוכחיים, 
אחרים יראו נס בהצלחה להביא ילד לעולם, וחלק יאמרו
כי נס יהיה למצוא עבודה טובה דווקא בעת מיתון.
עבור רובנו נס מתמצה בזכייה בלוטו, ומנגד – בהינצלות ממוות בנסיבות שונות.
כך או כך, המילה "נס" מבטאת מצב חיובי שעל פי אמונתנו הסיכויים שיתרחש
נמוכים ביותר ושלא הייתה לנו שליטה או השפעה על התרחשותו.
לעשות – לא לחכות

"אדם לא יכול לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שניסים ייפלו כך סתם מן השמיים",
אומר רפאל כהן, מרצה לחשיבה יצירתית לארגונים וגם מרצה לחוכמת הקבלה.
"נס הוא מלשון התנוססות, הרמה, מצב חדש שמורם מהמצב הישן.
כדי שנס יקרה מלמעלה, אנו מוכרחים לעשות מעשה כאן למטה,
וככל שהמעשה ייעשה ממקום של העזה וזניחת ההרגלים האוטומטיים, כך יגדל הסיכוי שהנס יתרחש".
כהן משתמש בסיפור נס חנוכה כמשל.
לדבריו, הנס התרחש רק אחרי שהמכבים נלחמו במסירות נפש ביוונים. הם נסו
ממצב נוח, נלחמו ועשו את הבלתי הגיוני.
"נס נגזר מהפועל לנוס", הוא מסביר, "במשמעות של מנוסה מן ההרגלים 
ומנקודות החולשה שלנו. 
סיפור נס חנוכה מלמד שהבורא מאפשר התרחשות 
של ניסים לאדם שמוכן לנוס מאזורי הנוחות שלו ולעשות מעשים.
מי שמחכה לנס מן השמיים, ללא שינוי חשיבה מצידו וללא עשייה מתאימה,
ימשיך כנראה לחכות".
פורסם ברשת המקומונים "גל גפן" בתאריך 27/5/09 מאת העיתונאי איתן אלחדז:
ראיון עם רפאל כהן, מומחה בחשיבה יצירתית, מעביר הרצאות וסדנאות,
דמות בולטת בין מרצים מובילים, בעקבות ספרו "האיש שהצליח לשנות את הסרט" 
העוסק בהעצמה אישית מתוך חוכמת היהדות.
להשיב את הקסם לחיים 
רפאל כהן, האיש היקר שכותב ברשת אצלנו את הטור על
"העצמה אישית ופרשת השבוע" חובש 2 סוגי כובעים:
האחד – הוא מרצה מבוקש, מעביר הרצאות בנושא חשיבה יצירתית, 
בעיקר עבור עובדים בחברות ובארגונים בארץ ובחו"ל 
(הרצאת הדגל שלו נקראת: "מה הקשר בין הומור, מזל וחשיבה יצירתית?").
השני – הרצאות בנושא חוכמת היהדות – בעקבות ספרו 
"האיש שהצליח לשנות את הסרט".
בגלל חג השבועות אתמקד בעיקר בכובע השני של רפאל: 
חוכמת היהדות וספרו הראשון "האיש שהצליח לשנות את הסרט".
לרפאל כהן תמיד בער הצורך לעשות שינוי עבור אנשים. 
כך זה היה בבית הספר כשהוביל שינוי במערכת השעות, 
כך זה היה בצבא בחיל המודיעין וכך זה היה כאשר הוא ניסה להבין
איך קסמים מרתקים אנשים. מכל אלו צמחו לבסוף סדרת הרצאות 
וספר על המסר האישי שעומד מאחורי פרשות השבוע. 
עד לשנים האחרונות חג השבועות סימל עבור רבים מאתנו את ´חג מתן גבינה´ 
כשמוספי החג היו מתחרים בניהם למי המתכון המשובח. 
בעוד שבחברה החילונית הכללית ניתן לחג אופי קולינרי הרי שבקיבוצים 
ובהתיישבות העובדת ניתן לו צביון חקלאי ברוח הבאת הביקורים וקציר חיטים. 
בשנים האחרונות בתנועה לא רועשת, ועם ציבור שהולך וגדל, 
יותר ויותר חילונים מנסים לצקת משמעות ולנסות "להחזיר עטרה ליושנה", 
שהרי במקום להתרכז ב"כלת הערב" ספר התורה, הפננו מבטינו אל שולחנות האוכל והתעסקנו עם התפאורה. 
כך ברוח תנועת "החזרה לארון הספרים היהודי" 
שהחלה בשלהי שנות התשעים עם הקמתם של בתי המדרש 
הפלורליסטים צצו להם עוד ועוד ´תיקוני ליל שבועות´. 
כן, גם אני עבדכם הנאמן, איתן אלחדז, חילוני למהדרין מקפיד ללכת כמדי שנה 
לתיקון ליל שבועות. אז למה אני עושה זאת? כמו לכל ישראלי חילוני
גם לי היה משהו לא פתור עם הדת שלי. 
זה התחיל בהתנגדות עזה וויכוחים לוהטים, נמשך ברעייה בשדות זרים
(בודהיזם ופילוסופיה), ונגמר בפיוס תודעתי. 
הגעתי למסקנה כי איני שותף לתפיסה שקנתה לה אחיזה בלב רבים 
האומרת שליהדות ניתן להגיע רק בדרך אחת: דרך הכיפה הציצית
ובתיווך רבני הולם. מצד שני זה שאני לא מכיר בסמכות ההלכתית 
לא פותר אותי מלדעת ולהבין את הקרקע התרבותית שעליה צמחתי
ושבוודאי לא התחילה ב 1882 בימי העלייה הראשונה. 
את אחד מאותם הקולות שמבטאים 
את אותו ´רנסנס יהודי חדש´ פגשתי לפני כמה ימים. 
קוראי ´גל גפן´ האדוקים בוודאי נתקלו בו, 
זהו רפאל כהן "האיש שהצליח לשנות את הסרט"
וליצוק משמעות חדשה לפרשת השבוע בדרך שתתחבב על חילונים 
שרוצים קצת ´יידישקייט´ לפי המקורות אבל בשפה ברורה ובגובה העיניים.
רגע לפני שאנו צוללים לשיחה על התופעה,
היה לי חשוב לברר מי הוא רפאל כהן ? 
כהן בן ה 38, שופע יצירתיות, הוא מכונת יחסי ציבור של איש אחד
ולפעמים לא היה לי ברור מי הוא
כהן ומי הוא האיש מהפרסומת. נפגשנו בבית קפה בגבעת שמואל, 
חלק מהאנשים זיהו אותו ואמרו לו שלום, בבית הקפה נוצרה התעניינות, 
רפאל שלף להם את ספרו ובין הקפה והמאפה הוא נתן להם ניתוח מהיר (ומדויק) 
של אופיים מתוך הפרשה שבה הם נולדו (מדהים).
"כבר מילדות" הוא מסביר לי את הלהט שלו 
"הפריע לי העניין הזה שאנשים לא עושים שינויים. 
אני זוכר למשל שהייתי ילד שאלתי את דודי שהשתוקק לשינוי בחייו 
מדוע הוא אינו עושה שינויים ? זה מאוד קומם אותי כילד, 
הייתי עושה לאנשים סוג של קואוצ´ינג, ילד שחולם חלומות גדולים ומאמין 
שגם אפשר להגשים אותם". 
כהן נולד בחדרה, ילד סנדויץ בין ארבעה אחים. 
הוא מתאר את ילדותו כ "שמחה ופעילה" . "אימי" הוא אומר 
"אומרת שהייתי תמיד רוחני", "אבל" הוא מיד מסתייג 
"רוחני זה לא אחד כזה מעופף אלה אדם ערני שמאוד מודע לעצמו ולסביבה שלו". 
את שורשי הרצון שלו לעורר אצל אחרים שינוי ניתן בהחלט למצוא כבר בילדותו ,
"באירועים משפחתיים" הוא נזכר "הייתי לוקח מיקרופון ומחזק אנשים. 
הייתי כוכב כזה, כבר אז הבמה הייתה מקום מאוד טבעי לי כמו 
החיבור לאנשים. בתיכון בחדרה הייתי מופיע בהצגות ובאירועים, 
הייתי מעביר פאנלים עם חברי כנסת ואנשי צבא, 
הייתי מתנגח עם המורים כשהייתי אומר להם - בואו נצא מהקיבעון ... 
הייתי מגיע לברוריה המנהלת והייתי מציע לה כל מיני תוכניות, 
אפילו הצלחתי לארגן סידור מערכת שעות חדשה לתלמידים". 
איך חברת הילדים קבלה אותך בתור חריג ושונה ?
"הייתי מספיק ער לא להיות שונה הייתי מקובל ולא ´אאוט סיידר´, 
זה הרעיון שאפשר לשלב את הייחודיות שלך בתוך הקיים". 
הוא סיים תיכון בהצטיינות לאחר שהיה חבר מועצת תלמידים 
ומשם הוא עבר לשרת ביחידת המודיעין הסודית "8200", דבר שרימז 
על כוונותיו בעתיד:
"תמיד פיעם בי הרצון הזה לראות את הדברים אחרת, 
תמיד בחנתי את הדברים בכמה רבדים". הוא מסביר. 
אחרי הצבא הוא ניגש ללימודי קבלה,
"זה מאוד סיקרן אותי, יש בזה חכמה אדירה". 
במקביל ללימודי תקשורת ופילוסופיה באוניברסיטה, את השכלתו האמיתית
הוא רכש בעצמו כטיפוס אוטודידקט, והוא היה "בולע ספרים" כהגדרתו. 
תמיד הוא הרגיש משויך למסורת היהודית. 
הוא גדל במשפחה מרוקאית שהייתה שומרת מסורת. 
הוא למד ממגוון רחב של ספרים בנושאי יהדות כשהוא מושפע מהקבלה, 
החסידות והרב קוק. 
"אני לא שייך לשום זרם, אני שייך לבורא" הוא אומר לי ומחייך. 
במקביל ללימודי הקבלה הוא החל את דרכו בשוק העבודה 
כשהתמנה לתפקיד יועץ פרסום ברשת ´ידיעות תקשורת´, שם הוא 
היה קצת קופירייטר, קצת מעצב גרפי ואיש מכירות. 
"עשיתי שם דברים מאוד יצירתיים" הוא זוכר. 
מוחו הקודח הפיק יום אחד מודעת פרסום שניבאה סגנון מודעות שנים 
לפני שמישהו חשב על כך "הגישה באותם ימים הייתה כמה שיותר להוסיף 
פרטים על המודעה ואני באתי ואמרתי ´להוריד ולהוריד". 
המודעה יועדה לרשת בגדי ילדים,
כך שבשליש העליון של המודעה הופיעו מספר תמונות של ילדים
ובאמצע לא הופיע דבר כשרק בחלק העליון הופיעו פרטי המפרסם, 
"משום כך הם עצרו את מכונות הדפוס
כי חשבו שמדובר בטעות" הוא צוחק ונזכר שהוא "הראשון גם שהכניס 
´אינסרט´(מודעה נשלפת) לעיתון". "הלקוחות מאוד אהבו זאת, 
וזה היה כר דשא לביטוי היצירתיות ואני סבור שכל אחד מאתנו יצירתי 
והשמחה של היצירה היא השמחה הגדולה ביותר שלנו. 
זוהי משמעות החיים ליצור ולהתגבר על הבעיות וכל אחד ראוי לכך". 
כחלק מתפיסת החיים הוא ניסה גם באותם ימים לבדוק איך זה 
לחיות בקבוץ "עברתי פשוט לחיות בקבוץ גבעת חיים וזה היה כיף, 
משהו מאוד שונה מבחינתי" 
כהן מאמין שגם אם עושים טעויות בחיים זה לא נורא צריך רק 
לדאוג לא להיתקע איתם. הוא מספר לי סיפור מחייו שמדגים זאת: 
עברתי לגור ברמת גן לפני כמה שנים וכבר שסגרתי חוזה
ופרקנו ציוד נתחוור לי לפתע שלא שמתי לב שאני גר ליד תחנת דלק 
ומאחורי כביש ראשי הומה". "במקרה כזה" הוא אומר 
"רוב האנשים היו מנסים להסתגל, 
אך אני אמרתי לעצמי עשיתי טעות לא קרה כלום ועברתי משם
תוך שבוע כשאני גם מוצא דירה וגם מוצא מחליף ראוי". 
לאחר העבודה ב"ידיעות תקשורת" הוא נכנס כשותף בעסק 
של משרד פרסום לאחר מיכן הוא הקים עם עוד שותף את ´דפוס אלפא´ . 
זה היה בגיל עשרים ושלוש אחרי פרק זמן של שש שנים 
הוא הרגיש שהוא מיצה את עצמו בעבודה : 
"הגעתי לנקודת משבר,זה אפילו השפיע על הבריאות שלי.
אמרתי שאני רוצה רווח לנפש ולא מרדף בלתי פוסק אחר החומר. 
זאת הייתה עבודה מאוד אינטנסיבית והלחץ היה מאוד תובעני
והחלטתי שזה לא בשבילי". 
הוא החליט למכור את החלק שלו ולפנות לדרך חדשה
"וכמו שאומרים כשהתלמיד מוכן המורה מופיע".
הוא מסביר את פשר השינוי שחל בחייו. 
לאחר מיכן כאשר הוא פגש במפגש חברים קוסם 
שהביא את "הקסם לחייו". "ראיתי שהוא מלהטט בקסמים 
וזה עושה טוב לאנשים ומאוד סקרנה אותי החשיבה שמאחרי הקסמים הללו".
הוא החליט להתחבר אל אותו קוסם שצץ כך לפתע בחייו 
כשהמטרה היא גם להבין את הסודות שמאחורי הקסמים. 
"הפכנו מהר מאד לחברים, למדתי את התחום וגם נסעתי איתו לתערוכות לחו"ל. 
בסופו של דבר הוא גילה לי את כל הטריקים". כהן החליט שלא די לא בכך 
ויזם ופיתח כמה קסמים משל עצמו "קסמים כמו השפה שלמדתי בצבא 
מורכבים מקודים וצפנים. יחד עם החבר הקוסם שגיב לוי 
הם הקימו את ´אלפא מגי´ק אינטרנשיונל´ 
שהמציאה ופיתחה חמישה קסמים ייחודיים שנמכרים בכל העולם 
בניהם את קסם ´המונה ליזה´. "הרעיון מאוד קשור לחשיבה יצירתית, 
כך אני גם פותח את ההרצאות שלי בטריק מפתיע ובסוף ההרצאה מגלה את הפתרון". 
"כשאני מספר לאנשים את השיטה שמאחורי הקסם כולם אומרים 
איך לא חשבנו על זה קודם, וזה מתקשר למהות שלי שניתן וגם אפשר 
להשליך את אותם מודלים גם לחיים 
האישיים והעסקיים כך ניתן לעשות קסם בחיים שלנו. 
בספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט", אני מסביר שהמילים והאותיות 
בתורה הן בעצם קודים וצפנים שרלבנטיים לכאן ועכשיו ,
ואין להתייחס להם כסיפורי היסטוריה גרידא אלה מדובר במשהו 
שהוא טכנולוגיה מאוד מתקדמת, חוכמתו של הבורא בכבודו ובעצמו מסתתרת שם. 
הספר מקרב אנשים לא דתיים, מוסבר בפשטות ובגובה העיניים,
כאשר הם מגלים באיזה פרשה ומהו הייעוד שלהם בחיים, מה תיקון שלהם.
כל זאת מתוך הפרשה שבה נולדו. זהו משהו ייחודי שעליתי עליו וזה מתוך המקורות.
זה מחקר של שנים, שאני פשוט שמתי על זה זרקור והפכתי זאת 
לאימון אישי והעצמה פרטית" .
הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט" נולד "תוך כדי שליחת אי מיילים 
לחברים לא דתיים שהבנתי שהם רוצים להתחבר אבל לא מבינים 
את השפה הדתית וגם חוששים מכפייה. כך יצרתי עבורם מייל קצר 
עם הסבר על הפרשה ומה ניתן לקחת מזה אל החיים שלנו. 
כשראיתי את התגובות אמרתי לעצמי שיש פה מקום להוצאה של ספר". 
השם היומרני משהו נולד כך מספר לי כהן "שלא רציתי משהו מתוך 
השפה הדתית ואני זוכר שפעם פגשתי מישהי שאמרה לי 
"שאני רוצה לשפר את הסרט שלי" 
אתה באמת מאמין שאנו יכולים להיות הבמאים של הסרט שלנו, 
זה לא סותר את כל יכולתו של האל ? 
"כל אחד מאתנו חי בסרט קבוע ואנו יכולים לשנות זאת. 
לכל אדם מאתנו ישנה אפשרות לשפר את הסרט שלו במובן זה שהוא יכול
לצאת מ"אולם הקולנוע" הנוכחי ולעבור לסרט אחר. 
זה בבחינת הכול צפוי והרשות נתונה". 
העיסוק בפרשות השבוע והייחוס של כך לגורלו של האדם 
הביא אותו גם להיכרות עם רינת (30), מי שלימים תהיינה בחירת לבו :
"זה בעצם סיפור של מרצה וסטודנטית. רינת למדה מידענות והגעתי ´לבר אילן´
להרצות שם על חשיבה יצירתית. ישבנו כל אחד מאתנו בקפיטריה והזמנו משקה. 
ואז התגלגלה בנינו שיחה שבה סיפרתי לה על הפרשה האישית שלה. 
היא נולדה בפרשת ´ואתחנן´ שמסמלת מצד אחד חורבן, 
אך מצד שני תקווה ותקומה. הסברתי לה שהייעוד שלה בחיים 
הוא להפוך את הקושי להזדמנות וזה מאוד דיבר אליה. 
יא הייתה מאוד מופתעת מהדיוק שלי".
לפני שלוש שנים וחצי הם התחתנו וכעת הם גרים בגני תקווה. 
במקביל לכתיבת הספר ובמקריות שלא תוסבר הוא נחשף לפרק 
לא ידוע של משפחתו : "סבי רבי יצחק סויסה שגדל במרוקו היה מקובל נחשב,
שאף כתב כמה ספרי קבלה. הוא קבור בקזבלנקה". רפאל לא ידע 
שסבו כתב ספרים.
ולא רק זאת אלה שאחד מספריו אף שרד את מאורעות הזמן. 
פגישה מקרית עם קרובים – רחוקים מהעיר אשדוד הובילה לשיחה על הסב.
"כשאותו קרוב משפחה הבין שאימי היא בתו של אותו סב הוא אמר לה
שהוא נצר לאחד מתלמידיו המצומצמים של הסב
וכי הוא הצליח להציל ספר אחד מעיזבונו". 
הספר שכתוב בעברית מאוד ריגש את כהן: 
"ספרו של סבי למרבה הפליאה עוסק גם כן בפירוש מתוך פרשות השבוע. 
כך שאני רואה בזה תיקון לדרכו של סבי שלא זכה לתפוצה ולהכרה רחבה בחייו". 
לאחר שתהינו על קנקנו של רפאל התפניתי לשוחח איתו 
על משמעות חג שבועות עבור לא רק מי שמקפיד על מצוות. 
"אני זוכר את עצמי כשהגיעו החגים שואל ביני לבין עצמי מה זה רלבנטי 
לגביי ומה איכפת לי מה קרה לפני אלפיים שנה". נזכר רפאל. 
אבל מאז שבצבצה אותה שאלה הוא עבר תהליך איטי הדרגתי שארך שנים 
" שבסופו הוא חזר בתשובה. "אני באופן אישי מאוד אוהב את התהליך הזה
של שאילת שאלות ולימוד עצמי והעמקה". בדרך הוא קרא המון ספרים,
למד קבלה, והתקרב לפעילות של בית חב"ד גני תקווה, דרך הרב גרשון שנור. 
במקביל גם אשתו עברה תהליך דומה. 
היום הוא מבין אחרת את החגים : "הבנתי שחג זה מלשון לחוג ולנוע 
בצורה מסודרת והרמונית כך שבכל מועד יש "שידור" – של "תוכנית" 
פעם פסח או חנוכה, כך שבכל שנה יש לנו הזדמנות להתחבר לשידור הזה
כי הוא קורה שוב וזה מאוד רלבנטי לחיים שלנו כאן ועכשיו.
מתן תורה היה לפני כשלושת אלפים שנה ויש שידור ולכן לכל אחד מאתנו 
יש הזדמנות להכין צלחת לווין ולקלוט את התוכנית". 
אבל כל השנים ניסו ´למכור´ לנו שהסרט משודר ´בשחור ולבן´ בלי צבעים 
ובלי גוונים ומעבר לתמונה האידילית וחד ממדית מסתתרים גם דברים אחרים.
למשל זה שבני ישראל על אף המעמד המעורר הוד נרדמו ולא קמו
(ולכן מקיימים את ´תיקון ליל שבועות´) ולא רק זאת, מיד לאחר קבלת הלוחות
העם חוטא בחטא העגל ? 
בחסידות מוסבר שהם לא יכלו לשאת את גודל המאורע 
אז הם חטאו בחטא העגל.
כך גם בקריעת ים סוף שהם התלוננו על כך שהם רוצים בשר. 
בהרבה מן המקרים למרות ניסי הניסים שנעשו להם הם מתלוננים. 
בהרצאות שלי לקהל הרחב על חוכמת היהדות אני מביא את הדוגמאות 
הללו כדי ללמד איך לא להיות קורבן ואיך אני שולט בנסיבות של חיי". 
כהן הוא ביטוייה של תופעה מעניינת שצומחת בשנים האחרונות 
ומנסה לעשות מיזוג של היה קיים בעבר. 
מצד אחד למצוא פירוש אינדיבידואלי ויצירתי ברוח התקופה
וזאת מבלי לאבד ולצאת מהמסגרת ההלכתית ההיסטורית. 
כך יכולים להתחבר לזה אנשי ´היי טק´ לצד חסידי ´הניו אייג´ 
שמי שנושא את הפירוש הוא בכלל יהודי אורתודוכסי. 
רפאל כהן נולד בפרשת "בהעלותך", "ואני מרגיש שזהו הייעוד שלי, 
ממש כשם שאהרון הכהן מעלה את הנרות אל מול פני המנורה. 
כך אני מאמין שבחיי אני רוצה להעיר אנשים, להעלות להם את המודעות
ולתת להם כוחות לעשות שינויים בחייהם. הספר שלי הוא התשובה היהודית 
´לנזיר שמכר את הפרארי שלו´ . החזון שלי הוא להפיץ כלים לשיפור
החשיבה היצירתית וגם הפצת יהדות בכל העולם, 
כמובן בדרכי נועם "כי דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום". 
האיש שמשנה את הסרט 
רפאל כהן, מומחה בעל שם לחשיבה יצירתית, מנסה להוציא מכל אדם את המיטב. 
בראיון ל"חדשות אונו" הוא מסביר למה יש צורך בחשיבה שכזו – כמה היא תלויה במעשה, ואיך הכול קשור בסופו של דבר למקורות
מאת: ניצן קידר
פורסם בתאריך 26/11/09; גיליון מספר 270
מתי חשבתם באחרונה באופן יצירתי? בבקעת אונו מתגורר מומחה בעל שם בחשיבה יצירתית. מדובר ברפאל כהן, בן 38, המפתח מודלים שמטרתם לשלוף אותנו מהחשיבה הרגילה ולאפשר לנו להשתמש בחשיבה מאתגרת ויצירתית. בנוסף לתחום זה, ספרו "האיש שהצליח לשנות את הסרט" העוסק בהעצמה אישית מתוך חוכמת היהדות, הפך לרב מכר, התקבל באהדה בקרב כלל הציבור בישראל, וזכה לתגובות מצוינות.
ראשית מעניין לדעת – מהי בדיוק חשיבה יצירתית?
"חשיבה יצירתית גורמת לך לצאת מחשיבה אוטומטית ומקובעת ומאפשרת לך לראות את החיים מתוך כיוונים נוספים. היא פותחת דלתות ויוצרת עבורך הזדמנויות חדשות. אני מרצה במגוון נושאים, אבל הרצאת הדגל נקראת בשם "מה הקשר בין מזל לחשיבה יצירתית? ההרצאה מועברת בהומור , מפתיעה ומאתגרת אך גם מעניקה טיפים לשיפור המזל וגם לשיפור החשיבה היצירתית".
אז איך באמת אתה מצליח לקשור בין חשיבה יצירתית למזל?
"מזל טוב נתפס כמשהו מקרי שאין לנו כל שליטה והשפעה עליו, אך מדוע יש אנשים שחושבים שהם בני מזל ואחרים מרגישים בדיוק ההפך? כולנו הרי מכירים בכוח ובחשיבות של המזל .לפעמים מספיק רגע אחד של מזל טוב כדי לשנות הכול. רוב האנשים יאמרו כי מזל זה הדבר החיוני והחשוב ביותר שאדם צריך, אבל מה באמת אנו יודעים על הדבר החשוב והחיוני הזה? נכון שיש אנשים שנולדו עם יותר מזל או עם יותר פוטנציאל יצירתי מאשר לאנשים אחרים , אבל בהחלט אפשר לשפר גם את היצירתיות שלנו וגם את המזל הטוב שלנו. הדבר מצריך שינוי בהרגלי החשיבה וגם דורש אימון, יישום ותרגול, אך זה משתלם.שמחת היצירה היא שמחה גדולה. ברגע שהצלחנו ליצור ולשנות , זכינו לסיפוק עצום ולתועלת רבה. לפעמים, אנשים שעושים שינויים יצירתיים, מספרים כי הם ממש מרגישים שזכו בחיים חדשים. הם מקבלים פידבקים טובים מן הסביבה, מסתכלים אחורה ואומרים בסיפוק - אכן עשינו שינוי יצירתי".
אז איך בעצם אתה מגדיר את המילה יצירתיות?
"יצירתיות בעיני היא בראש ובראשונה פעולה שאנחנו יוזמים, ובכך יוצרים מצב חדש ומועיל. זה יכול להיות חיוך או מילה טובה בדיוק מתי שקשה לנו ולא נוח, וזה יכול להיות גם הקמת עסק חדש ומורכב. מה מונע בעדנו להיות יצירתיים וליצור מצבים חדשים? התשובה: הרגלי החשיבה שלנו. הספקות, הפחדים, האגו, ההיגיון, הנוחות,הדעות של אנשים אחרים, חוסר ביטחון, חוסר מוטיבציה, ועוד. הספקות, הפחדים, ההיגיון, הנוחות, הדעות של אנשים אחרים, חוסר מוטיבציה - בדיוק אותן הסיבות שחוסמות ומונעות מאיתנו להיות יצירתיים כלומר אם אנחנו רוצים להיות יותר יצירתיים, או לשפר את המזל שלנו, עלינו לאמץ הרגלי חשיבה מסוימים ולנקוט פעולות ומעשים מסוימים כדי לשחרר את החסימות , להגדיל את הקיבולת היצירתית שלנו ולפתוח דלתות חדשות. הרגלי חשיבה לא נכונים חוסמים את היצירתיות שלנו. הרגלי חשיבה לא נכונים חוסמים את המזל הטוב שלנו. על ידי שינוי הרגלי חשיבה ועשייה מתאימה, נוכל לפתוח את החסימות, ובכך לאפשר למזל הטוב ולהצלחה לזרום בשפע בכל הצינורות ובכל התחומים בחיינו. אז נוכל להרגיש יצירתיים וגם ברי מזל".
"צריך להפיק את המקסימום האפשרי מהחיים"
אתה מדבר כל הזמן על חשיבה. מה לגבי המעשה היצירתי?
"אנו בנויים לעשייה וליצירה, ואנחנו מרגישים טוב כשאנחנו פעילים, עסוקים ויוצרים. 
מניסויים וממחקרים מדעיים מהשנים האחרונות עולה כי אנשים פעילים ועסוקים בעבודתם, חיים שנים רבות יותר מאשר אנשים שחיים בבטלה גמורה. שמחת העשייה והיצירה היא שמחה גדולה. מחשבה יצירתית זה נחמד, אבל מה עם מעשה יצירתי? יש לא מעט אנשים שיש להם רעיונות טובים וכוונות טובות, אבל מה שווה רעיון טוב אם לא מוציאים אותו לפועל? חוכמת היהדות מעודדת עשיית מעשים. האדם צריך לבקש ולרצות להפיק את המקסימום האפשרי מהחיים. המטרה של הבריאה היא להיטיב עם הנבראים, ולכן ניתנת לאדם הזכות להיות גם שמח גם עשיר. המטרה היא לא "לברוח" לעולם רוחני ומבודד, אלא להתמודד, להתגבר על הקשיים ולנסות להחדיר קדושה דווקא בעולם הגשמי היום-יומי שלנו. 
אדם רוחני אמיתי אינו מי שעושה מדיטציות כל היום ומתנתק מהחברה, אלא דווקא אדם שהוא ערני מאוד, מודע לעצמו ולסביבתו, אכפתי, קשוב לצורכי הזולת, לוקח אחריות אישית, נוקט יוזמה ומוכן להילחם למען ערכיו. בתורה מופיעות דוגמאות רבות המצביעות על התנגדותה של התורה לרוחניות בלבד ועל עידודה לשילוב ואיזון בין הרוחניות לגשמיות.
חוכמת הקבלה מדמה את טוב הבורא לאור גדול הנמצא תמיד בשפע ובכל מקום, ואילו את הנשמות שלנו - לכלים. כדי שהאדם יוכל לקבל ולהכיל את אור הבורא, הוא צריך להכין לשם כך "כלים". אדם לא יכול לשבת בחיבוק ידיים ולצפות שהבורא יעשה עבורו את העבודה".
יש לך דוגמא מהחיים לתיאוריות שאתה מעלה?
"ידועים למשל מקרים על אנשים שזכו בסכומי עתק בלוטו, אבל בתוך זמן קצר הם איבדו את כל מה שהיה להם. מדוע זה קורה? משום שהאדם לא הכין כלים ראויים שיוכלו "להחזיק" את כל האור הגדול שנפל בחלקו ("הכלים" הם: שינוי צורת החשיבה, הדיבור ובעיקר המעשים). מי שנוהג לחשוב כמו שתמיד הוא חושב – יקבל דברים כפי שתמיד קיבל. אם האדם מעוניין בתוצאות שונות, הוא גם צריך לשנות את הרגלי החשיבה שלו ואת מעשיו. הבעיה איננה בידיעה. בתוכנו אנו יודעים, הבעיה היא לעשות את מה שאנו יודעים. מי שלא עושה דבר ומחכה בחיבוק ידיים, ימשיך תמיד לחכות".
"חשוב לי להראות את היופי ביהדות"
החשיבה היצירתית של רפאל כהן סייעה לו כנראה, בכתיבת ספרו שעוסק בהעצמה אישית בתוך פרשיות השבוע – ובטורים ברוח הספר שהוא מפרסם כאן ב"חדשות אונו" כבר שנים מספר.
הספר, "האיש שהצליח לשנות את הסרט" מציע לקורא שני מסלולים: האחד - כמדריך ידידותי ומובן על חוכמת היהדות – והשני: מסע מרתק לגילוי פנימי מתוך הפרשה שבה הוא נולד. כל אחד ואחת מאיתנו נולד בפרשה מסוימת ... ומסתבר שלא במקרה .
"קיבלתי מאות רבות של מיילים של קוראים נרגשים כיצד הספר חיזק אותם, על כך שהם גילו את ייעודם מתוך הפרשה שבה הם נולדו, על חיבורים מעניינים בין בני הזוג, הילדים ועוד", מספר כהן.
איך נולד הרעיון לכתוב את הספר הזה?
"סבא שלי (הרב יצחק בן משה סוויסה - אבא של אימא) היה צדיק גדול במרוקו, 
כתב ספרים בחוכמת היהדות ואני בהחלט מרגיש שהספר 
הוא גם שליחות גדולה מבחינתי וגם לסבא יש חלק בו.
ולמי הוא פונה? לשומרי מסורת או לכל אדם באשר הוא?
"בשנים האחרונות אני חובש כיפה ושומר מצוות, אבל לא נולדתי למשפחה דתית, אלא למשפחה שומרת מסורת ואני מכיר היטב את התחושות ואת החשיבה של הציבור הלא דתי. 
לכן חשוב לי מאד להראות את היופי של היהדות, את החוכמה של היהדות, בפשטות ובגובה העיניים, ללא שום כפייה, בדרכי נועם ובאהבה. אני משוכנע שזו הדרך הנכונה ללמד יהדות".
בימים אלו רפאל כותב את ספרו השני העוסק בחשיבה יצירתית והוא עובד על ספר נוסף ייחודי בנושא חוכמת היהדות. לאחרונה הוא מעביר הרצאות וסדנאות גם לקהל הרחב.
מה עם סדנא באזור בקעת אונו?
"בע"ה אעביר סדנא גם באזור שלנו. יש כאן אנשים מצוינים, שפתוחים לשמוע דברים חדשים, ונכונים לקבל טיפים לשיפור "סרט" החיים האישי שלהם".
המלצה על הספר
"האיש שהצליח לשנות את הסרט"
פורסם במקומון "תל אביב" בתאריך 18/3/10
ביהדות יש פרשה שבועית שממנה אנו יכולים להפיק תועלת אישית ועכשווית, 
ופרשה אחת שהיא מיוחדת מאד עבורנו: הפרשה שבה נולדנו.
הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט" מציע שני מסלולים ייחודיים:
האחד - העצמה אישית מתוך חוכמת היהדות, חגי ישראל ופרשות השבוע לאורך כל השנה.
וכמו כן מסע לגילוי פנימי מתוך הפרשה שבה נולדנו. 
מדובר במדריך מקורי לחיים, מסע מרתק, מעצים ומעורר השראה.
המחבר, רפאל כהן, הוא מומחה, מרצה בעל שם בחשיבה יצירתית ובחוכמת היהדות.
(הכותב הוא מחבר הספר החדש "הפרשה בה נולדת". 
רפאל כהן  נחשב בין מרצים מובילים בתחום החשיבה היצירתית. 
מעביר הרצאות מרתקות בנושאים שונים).

רפאל כהן הוא מומחה בנושא חשיבה יצירתית 
מעביר הרצאות יצירתיות עבור עסקים, חברות וארגונים בארץ ובחו"ל.