העצמה אישית וחגי ישראל - פורסם ב -15 מקומונים ברחבי הארץ

במקביל למאמרים בחשיבה יצירתית,
לסדנאות ולמגוון הרצאות שרפאל כהן מעביר בנושא 
חשיבה יצירתית, הוא גם כותב טור קבוע
בנושא "העצמה אישית מתוך חוכמת היהדות".
להלן המאמרים שפורסמו בעיתונים שונים
על החגים מזווית מאד מעניינת:
חג פורים המשמעות הפנימית.
 
ימי השנה ממשיכים לחוג להם במעגליות מסודרת להפליא, 
והנה אנו מגיעים לחג מיוחד ואהוב על כולם. 
מאד קל להבין מדוע הילדים אוהבים את חג הפורים, 
השאלה היא, מה המבוגרים יכולים לקבל ולהרוויח מן החג הזה? 
 
כדי לענות על השאלה הזו יש לנסות לפענח 
את הסודות הרבים שמסתתרים מאחורי החג. 
הסודות נמצאים במגילת אסתר. 
מגילה מלשון גילוי, ואסתר מלשון הסתר. 
 
מגילת אסתר מלאה בקודים ובצפנים מוסתרים, 
ועל ידי גילוי ההסתר נוכל להתחבר למשמעויות הפנימיות 
של החג ולהפיק מכך תועלת רבה.
 
חז"ל שיבחו את חג הפורים ואמרו שאפילו יום הכפורים
נקרא "כפורים" בגלל דמיונו לפורים (כפורים = כמו פורים). 
איך יתכן שדרגתו הקדושה של יום הכפורים 
קרובה לדרגה של חג הפורים? 
נראה כי שני החגים הפוכים במהותם לחלוטין:
 
ביום הכפורים אנו צמים, אסורים במלאכה ומרבים בתפילה,
ואילו בפורים אנו עושים מלאכה, אוכלים ושותים לשכרה.
 
מהן המשמעויות הפנימיות של האוזן המן, התחפושות, 
משלוחי המנות, המתנות לאביונים, סעודת פורים וקריאת המגילה? 
התשובות, כאמור, מסתתרות להן בסיפור "התמים" של המגילה
 
על פי הכתוב במגילה, נגזרה על עם ישראל שואה והכחדה. 
המן משכנע את אחשוורוש להוציא גזרה שאומרת "להשמיד, 
להרוג ולאבד את כל היהודים" בכל העולם 
(האימפריה הפרסית שלטה על 127 מדינות). 
 
עם ישראל עומד בפני האסון הגדול ביותר בתולדותיו, 
והוא נמצא במצב רוחני רעוע ביותר. 
מצב שנקרא בארמית "דורמיטא" – כלומר שינה ותרדמה רוחנית. 
 
עם ישראל נמצא בחושך גדול, ובמצב של שינה וחסימה רוחנית. 
 
 
 
אנו יודעים ששום דבר לא קורה כך סתם במקרה, 
והשאלה מדוע עם ישראל הגיע למצב הנוראי הזה?
 
התשובה מופיעה בדברי המן: "ישנו עם אחד מפוזר ומפורד". 
המן יודע שהיהודים נמצאים בבעיה רוחנית, הוא מפיל "פור" 
ורואה כי הגיע העיתוי הנכון ביותר לחסלם. 
 
מבחינת היהודים נראה כי אפשר אולי "להפעיל קשרים" 
אצל אסתר המלכה שמקורבת מאד לשלטון, 
אבל מרדכי ואסתר מבינים
שהפתרון נמצא דווקא במימד הרוחני. 
הם מבינים כי סיבת המחלה
היא פירוד, ולכן התרופה היא אחדות. 
 
הם מבינים שעם ישראל צריך להתעורר מן התרדמה הרוחנית, 
להיות באחדות ולהתחיל לעשות מעשים. אסתר מבקשת ממרדכי 
לכנס את כל היהודים ולפעול באחדות: "לך כנוס את כל היהודים ...
וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים".
עם ישראל פועל באהבה ובאחדות איש עם רעהו.
עם ישראל עושה מעשים והוא מתעורר מן השינה הרוחנית. 
זה הסוד שכתוב במגילה "נדדה שנת המלך" 
(הכוונה הפנימית כאן היא לקב"ה). יש התעוררות. 
נפתחו החסימות והסתימות הרוחניות, ועכשיו אור הבורא 
מתחיל לזרום ללא הפרעה.
כעת, פתאום "במקרה" אחשוורוש מבקש את ספר הזיכרונות
"ובמקרה" הוא פותח בעמוד שמגלה כיצד מרדכי הציל אותו בעבר. 
המצב מתחיל להשתנות לטובה. 
 
מכאן ניתן ללמוד שיעור חשוב: אור הבורא נמצא איתנו תמיד ובכל מקום. 
 
אם מצידנו תהיה התנהגות שלילית הרי התנהגות זו 
תגרום לסתימה ולחסימה ( מצב של דורמיטא, תרדמה). 
אם מצידנו תתגלה התנהגות חיובית, כבוד לזולת , 
אחדות ואחווה כי אז הכול יזרום ללא הפרעה.
 
הכוח של פורים הוא הכוח של העשייה האנושית שגרמה לבורא 
ליצור מצב של "ונהפוך הוא", כפי שכתוב במגילה (פרק ט פסוק א´): 
"ונהפוך הוא – אשר ישלטו היהודים המה בשונאיהם", 
ולכן בכל שנה בפורים, על ידי מעשים של שמחה,
נתינה ואחדות נוכל למשוך אלינו כוח עצום של ברכה ושמחה
שימלאו אותנו כל השנה. 
 
באמצעות המתנות לאביונים (צדקה), משלוחי מנות איש לרעהו, 
קריאת המגילה והסעודה הגשמית, נוכל להכין כלים רוחניים ("אנטנות") 
שיקלטו את האנרגיה המשודרת בפורים.
 
זה המשמעות של "מקראי קודש" – באפשרותנו לקרוא ולמשוך 
את הקודש לתוך חיינו. 
 
כעת מובנת הסיבה מדוע קרובה מדרגתו של פורים ליום הכיפורים. 
 
 
 
בשני החגים יש לנו אפשרות להגיע מאד גבוה, 
להתחבר ולמשוך אלינו הרבה ברכה, אבל הדרך לעשות
זאת שונה מחג לחג:
 
ביום הכפורים אנו כופים על הגוף איסורים שונים,
כדי להשתחרר מן הגשמיות ולהתחבר לרוח. 
לעומת זאת, בפורים אנו משתמשים בגשמיות והופכים אותה לקדושה. 
 
אנו הופכים את הגשמיות לרוחניות מבלי לבטל את הגשמיות. 
 
לנסוע להודו, להתנתק מכל הבעיות ולעשות מדיטציות זה יפה, 
אבל להפוך את הבעיות היום יומיות להצלחות, 
להפוך מצבים קשים למצבים טובים ושמחים - 
זו כבר מדרגה נעלית יותר. בהר סיני, 
היהודים לא היו מספיק מוכנים ובשלים. 
 
כפו עליהם את התורה, ואילו בפרס היהודים הפכו את החשיבה שלהם,
וקיבלו את התורה מתוך עשייה, הבנה ואהבה.
 
התחפושות "השקריות" מסמלות את העובדה כי אנו לא רואים 
את כל התמונה האמיתית, וכי בכל משבר או קושי מסתתרת 
אפשרות לשנות ולהפוך את המצב לטובתנו. 
השמחה והאור האמיתי מסתתרים מתחת לתחפושת
ותפקידנו להפוך את השקר לאמת, את הקושי להצלחה, 
את האדישות והתרדמה להתעוררות וליוזמות חיוביות. 
 
כמובן שזה לא קל ויש כל הזמן הפרעות. המן העמלקי מסמל 
את הספקות שלנו שמפריעים לנו כל הזמן להתקדם 
ולהפוך מצבים לטובתנו. הספקות שמחלחלים בנו יוצרים
חסימה ומונעים מאיתנו להתחבר למצב הטוב והאמיתי 
שנמצא מתחת לכיסוי. 
 
הבצק של אוזני המן מקפלים ומסתירים את המילוי 
הפנימי והמוסתר (פרג, שוקולד, אגוזים) ולכן אוזני המן מסמלים 
ומזכירים לנו לגלות את ההסתר. 
 
יש לזכור כי הרע אינו מתהפך לטוב מעצמו, 
אלא יש להילחם בו ולהכניעו. 
 
בחג פורים אנו מקבלים כוחות אדירים להתגבר על הספקות 
השלילים ולהצליח להפוך מצבים לטובתנו. פורים הוא חג המהפכה. 
 
"הפור" שעל שמו נקרא החג התהפך, 
ובתאריך י"ג באדר לא רק שלא התבצעה הגזרה, 
אלא ששונאי יהודים רבים נהרגו, והיו כאלו שאף התגיירו.
 
 
 
"ליהודים הייתה אורה ושמחה וששון ויקר...
אשר נהפך להם מיגון לשמחה, ומאבל ליום טוב". 
חז"ל המליצו להיות בשמחה ולשתות יין 
לשוכרה "עד דלא ידע" (בזהירות...). 
 
דווקא על ידי צמצום הידיעה, האדם מתחיל להתחבר 
ולדעת דברים עליונים יותר.
 
אם כך, אולי כדאי שנשתה יין כל השנה? 
התשובה: רק ביום פורים אפשר להתחבר לאנרגיה הזו. 
רק בפורים "משדרים" את "התוכנית". כדי לקלוט תכנית 
שמשודרת בטלוויזיה אנו צריכים לפחות שני דברים. 
ראשית: לדעת מתי התוכנית משודרת. שנית: 
מקלט טלוויזיה שמכוון לתחנה הנכונה. אנו יודעים מתי פורים חל,
 
נותר לנו רק להתחבר. החיבור נעשה על ידי כל המצוות של פורים: 
צדקה, משלוח מנות, קריאת המגילה וכן הלאה. מעשים אלו, 
הנעשים מתוך שמחה וכוונה, יכולים לקלוט ולמשוך לחיינו כוחות 
של שמחה, ברכה והצלחה לפחות עד הפורים הבא. 
 
 
 
 
 
"אנחנו לא מפסיקים להשתטות כיוון שאנחנו מתבגרים. 
אנחנו מתבגרים כיוון שאנו מפסיקים להשתטות" (ג´ורג´ ברנרד שאו ).
 
 
 
 
 
בהצלחה וחג פורים שמח ! 
 
 
 
הכותב הינו רפאל כהן. מרצה מומחה בתחום חשיבה יצירתית. 
מעביר גם הרצאות לנשים, הרצאות בקבלה, הרצאות למבוגרים, 
הרצאות לנוער, הרצאות ביהדות, הרצאות מרתקות
 
 
 
 
 
חג הפסח המשמעות הפנימית 
 
 
 
(מומלץ לקרוא לפני ליל הסדר).
 
 
 
 
 
 
אם נמשיל את מסע החיים שלנו לסרט טלוויזיה, 
הרי שזמן החגים הוא זמן שבו "משדרים" תוכניות מוצלחות במיוחד.
אם נדע מתי משודרת "התוכנית" וכיצד להתחבר נכונה, 
כי אז גם נוכל לקלוט וליהנות מן "התוכניות" הללו. 
איזו תוכנית משודרת בחג הפסח, 
ומה עלינו לעשות כדי לקלוט את התוכנית?
 
 
אם נביט סביבנו, במציאות הישראלית המודרנית,
נוכל לראות כי רוב הציבור נוהג לקיים 
מצוות וחגים יהודים שונים כגון: 
ברית מילה, קביעת מזוזות, יום הכיפורים, 
ו...סדר פסח (ליל הסדר). מה יש בחג הפסח ובליל הסדר 
שמחזיק מעמד כבר אלפי שנים ונחוג על ידי יהודים בכל העולם? 
 
 
 
האם מדובר רק בכינוס משפחתי ובאכילת מטעמים שונים? 
 
 
 
מה משמעות ההקפדה על הניקיונות, ביעור החמץ ואכילת המצה? 
 
 
 
חג הפסח מכונה גם "חג החירות". על איזה חירות מדובר?
בני ישראל יצאו ממצרים העתיקה כבר לפני אלפי שנים, 
כיצד זה רלוונטי לחיים שלי היום?
 
 
 
בכל שנה, בזמן ליל ט"ו בניסן (ליל הסדר) ולמשך 7 ימים, 
משודרת "בטלוויזיה של היקום" תוכנית שנקראת "חג הפסח".
מדובר בתוכנית שהשאירה על חיינו רושם חזק 
והיא גם בעלת רייטינג עכשווי מאד גבוה.
 
 
 
"השידור" הראשון התרחש לפני כ- 3400 שנה בארץ מצרים.
בני ישראל היו אז משועבדים לתרבות המצרית הטמאה, 
משועבדים לחומר גשמי ולתכתיבים מקומיים. 
הנשמה הפנימית שלהם הייתה צמאה לאור רוחני ושיוועה 
לביטוי פנימי ולשליטה עצמית, אך כל אלו נשללו מהם 
לחלוטין והם היו משועבדים לשגרה ריקנית. 
 
 
 
בני ישראל היו חלשים מאד וכל ניסיון בריחה 
אפילו לא עלה בדעתם. 
 
 
 
הם היו שקועים עמוק בבוץ הטומאה המצרית ורק נס 
משמיים היה יכול לחלץ אותם משם. 
לאחר 210 שנים של עבדות הנס הזה סוף סוף מגיע.
 
 
 
הבורא בכבודו ובעצמו שולף אותנו משם ומצעיד אותנו לדרך חדשה. 
 
 
 
בני ישראל הם כמו ילדים קטנים שצועדים במדבר הפתוח, 
בדרך לא מוכרת, מקבלים את התורה כעבור חמישים יום, 
ומתחילים את הצעדים הראשונים של עם ישראל. 
 
 
 
היציאה ממצרים אירעה ביום ט"ו בניסן, בשעה 12 בצהריים. 
חמישה ימים קודם לכן, בתאריך י´ בניסן, על פי הוראות 
של הבורא למשה רבנו, בני ישראל עושים מספר פעולות 
שמתוארות בספר שמות פרק י"ב: 
 
 
 
ראשית הם לוקחים טלה ("שה תמים זכר בן שנה") 
וקושרים אותו בביתם. 
 
 
 
לאחר 4 ימים הם שוחטים אותו, צולים אותו על האש 
ואוכלים אותו יחד עם מצות ומרור. 
במקביל הם מקיימים ברית מילה לכל מי שלא נימול, 
ואת דם ברית המילה יחד עם דם הטלה 
הם מורחים על המזוזות (2 צידי הדלת) ועל משקוף הדלת.
 
 
 
יש להבין כי הטלה היה האליל של המצריים. באמצעות הטלה, 
הם היו שואבים את כוחות הטומאה, 
ואילו הבכורות שימשו ככוהנים בעלי הכוח השלילי.
 
 
 
הבכורות המצריים חונכו מילדותם כיצד להשתמש 
בכוח הטומאה והם שימשו כמו "גנראטורים" (ספקי כוח) 
שסיפקו כוחות שליליים ובכך השליטו את תרבותם. 
 
 
 
בני ישראל עשו פעולות רוחניות מטאפיזיות מלמטה, 
ואילו מלמעלה, בחצות הלילה כל בכורי מצריים חטפו
מכת אנרגיה אדירה שחיסלה והשמידה 
את כל ספקי הכוח המצריים. 
 
 
 
בחצות הלילה הבורא מחסל את כל בכורי מצרים 
ופוסח על בתי בני ישראל. 
 
 
 
באותו רגע האימפריה המצרית איבדה את כוחה,
והם כבר לא ידעו יותר לבנות פירמידות או לחנוט מתים.
אנרגיית הכישוף ששלטה על בני ישראל התפוגגה. 
 
 
 
בני ישראל משתחררים מן העבדות הפיזית והמנטאלית, 
מצווים בפסח לאכול מצות ולשמור את חג הפסח לדורות.
 
 
 
מה משמעות אכילת המצה? 
תשובה: כל ילד יודע כי אנו אוכלים מצות משום שלא 
הספיק בצקם להחמיץ ולתפוח, אך כרגע למדנו כי עוד קודם, 
בני ישראל פשוט קיבלו הוראה להכין מצות ולאכול אותן 
יחד עם הטלה הצלוי על האש. אם כך היו 2 סוגי מצות: 
 
 
 
המצה הראשונה נאפתה שהיה מספיק זמן, 
והיא נאכלה במכוון לפני חצות הלילה. 
 
 
 
המצה הזו הייתה חלק מן ההכנות הרוחניות שעשו בני ישראל
(יחד עם צליית הטלה, הדם על המשקוף וכל מה שתואר קודם). 
 
 
 
לעומת זה, אחרי חצות הלילה, כלומר אחרי מכת הבכורות 
והנס האלוהי מלמעלה, בני ישראל לא יכלו להתמהמה 
והם היו עסוקים בחפזון בהכנות ליציאה.
 
 
 
הבצק לא הספיק להחמיץ והמצות הללו 
(כשהן "טעונות" בקדושה לאחר הנס האלוהי) משמשות אותנו לדורות. 
 
 
 
הלחם (החמץ) מסמל את האגו האנושי, 
את הרצון האגואיסטי של האדם לקחת לעצמו בלבד. 
הלחם הוא בצק (קמח +מים) שתפח, 
ואילו המצה היא בצק שנאפה בטרם הספיק לתפוח. 
הלחם המנופח מסמל את האגו הנפוח 
ואילו המצה היא בעצם לחם מצומצם מאגו. 
המצה היא לחם עוני ("הא לחמא עניא"). 
 
 
 
המצה משמשת אפוא כמו תרופה רוחנית נגד אגו שלילי.
 
 
 
אם כך מדוע לא לאכול מצות כל השנה? 
האגו האנושי כידוע הוא מקור לצרות רבות. 
 
 
 
התשובה: רק בפסח התוכנית "משודרת". 
 
 
 
רק בזמן פסח, ובמיוחד בליל הסדר, אנו יכולים לאכול את המצה, 
 
 
 
לקלוט את השידור ולשאוב כוחות חיוביים שישמשו אותנו 
כל השנה נגד האגו השלילי. 
 
 
 
בליל הסדר, ליל ירח מלא, 
מתגלה האנרגיה החזקה ביותר בכל השנה. 
 
 
 
האנרגיה הזו חיסלה את בכורי מצרים 
ושיחררה את בני ישראל לחופשי. 
 
 
 
יש לנו הזדמנות ואפשרות לרתום את האנרגיה 
הזו לטובתנו ולתת מכה חזקה לאגו השלילי. 
 
 
 
למעשה, כל ההכנות לפסח נערכות במיוחד לכבוד ליל הסדר. 
 
 
 
מי שמנקה את ביתו צריך להרגיש שהוא מנקה 
את החמץ הפנימי שבתוכו. 
מי ששורף את החמץ כדאי שירגיש כיצד הוא שורף 
את החמץ האישי שלו. 
 
 
 
מדובר על אותם חסרונות אישיים שמפריעים לנו וחוסמים 
אותנו ברגעי היום יום. 
 
 
 
מי שניקה את פנימיותו יכול להגיע בשמחה 
לליל הסדר ולקלוט את "השידור" המיוחד הזה. 
 
 
 
הקערה של הסדר וכל מרכיביה משמשים למעשה 
כמו "צלחת לוויין" משוכללת שקולטת את "השידור" הזה 
שיכול לגרום לנו להרגיש כמו בני חורין. 
 
 
 
בליל הסדר ניתנת לנו האפשרות וההזדמנות להרוס 
את האגו השלילי, להגיע לשליטה עצמית, לנינוחות,
ולהרגשה עילאית שאנו שולטים בנסיבות 
במקום שהנסיבות שולטות בנו. 
 
 
 
ליל הסדר הוא הזדמנות של פעם בשנה, 
שמבחינה רוחנית עשוי לעשות סדר חיובי בחיינו 
ולאפשר לנו להרגיש באמת חופשיים 
ומשוחררים מעבדויות שונות: עבדות לטלוויזיה, 
לדעות של מישהו אחר, לכסף, למאכלים לא בריאים 
ולכל מיני פיתויים ותאוות שמפריעים לנו 
לצמוח ולהיות בריאים גופנית ומנטאלית. 
 
 
 
לכל פריט בקערת הסדר יש תפקיד ותדר רוחני 
מסוים שמסייע לנו לקלוט היטב את השידור. 10
המרכיבים של הקערה 
(3 מצות + זרוע, מרור,ביצה, חרוסת, חזרת, כרפס + הקערה עצמה) 
משמשים כמו מחשב משוכלל ("החומרה"), 
ואילו ההגדה עצמה משמשת כמו "תוכנה" מתוחכמת
( התוכנה מורכבת מ – 15 קודים:
"קדש" "ורחץ" "כרפס" "יחץ" "מגיד" ועוד). 
המילים שנאמרות בהגדה (מלשון להגיד) 
הם התוכנה שמחברת אותנו לקליטת השידור. 
פסח = פה - סח , כלומר דרך הפה והמילים אנו
יכולים להתחבר לאנרגיית החיים המיוחדת 
שמשודרת בליל הסדר ( "סח" בגימטרייה = 68 = "חיים").
 
 
 
פסח נותן לנו כוחות פנימיים להשתנות לטובה. 
"פסח" הוא מלשון "דילוג", כלומר אנו מקבלים כוחות 
שמאפשרים לנו לעשות קפיצת מדרגה, 
ולדלג על מחסומים ועל קשיים במהירות 
ולא בהכרח לפי סדר הגיוני.
 
 
 
יש לנו הזדמנות לקבל כוח מיוחד שיאפשר לנו בחיינו 
האישיים לדלג ולקפוץ בבת אחת ממצב אחד למצב שונה,
בדיוק כפי שקרה לבני ישראל במצרים. 
 
 
 
בבת אחת (בחפזון) הם שינו מצבי תודעה: 
מעבדים הם הפכו לבני חורין ונולדו למעשה מחדש. 
חג הפסח כמובן צופן בתוכו סודות נוספים שלא אפרטם,
אך חשוב לדעת כי כל האנרגיה של הסדר
מתרכזת לה באפיקומן שהוצפן, 
ולכן מאד חשוב לא לשכוח לאכול את האפיקומן. 
לפי ההלכה היהודית אין לאכול דבר אחרי אכילת האפיקומן. 
 
 
 
 
 
 
פסח (ליל הסדר) הוא אחד הימים החשובים ביותר בכל השנה.
 
 
יהודים רבים בכל העולם סיכנו את חייהם 
כדי לזכות ולקיים את מנהגי החג, 
והגדות רבות הודפסו במהלך הדורות 
(אחת ההגדות המפורסמות ויקרות הערך
היא "הגדת סרייבו" מן המאה ה-14. 
ההגדה שרדה את 2 מלחמות העולם וגם ניצלה מההפצצות 
בזמן מלחמת בוסניה. 109 עמודיה מעוטרים בעושר רב,
היא שמורה במוזיאון הלאומי בסרייבו וערכה נאמד 
ע"י מומחים ב – 700 מליון דולר). 
 
 
 
ליל הסדר הוא לילה גורלי והוא גם הזדמנות חשובה. 
 
 
 
מי שמגיע לליל הסדר רק כדי לאכול את המנה העיקרית,
קצת לרכל או אולי גם להתעמת בעצבנות עם בני המשפחה
מפספס בגדול את כל כוונת החג. 
 
 
 
זכרו כי האנרגיה שמתגלה גם עלולה לשרוף כל דבר 
שהוא "חמץ", מנופח, שלילי או מלוכלך מבחינה רוחנית-פנימית. 
 
 
 
הבחירה בידנו האם לא לעשות דבר, להיות פסיביים 
ולהניח לחג הפסח לפסוח עלינו, או להחליט שהפעם נגיע 
מוכנים וננצל את ההזדמנות לטובתנו האישית. 
התוכנית תשודר בכל מקרה – השאלה כיצד אנו רוצים 
להתחבר ולקלוט את השידור. 
 
 
 
מומלץ לעשות את ההכנות הדרושות, להשתמש 
"בצלחת הלוויין" ובכל "האנטנות" של סדר הפסח
ולמשוך לחיינו את האנרגיה החיובית ששחררה את בני ישראל ממצרים. 
 
 
 
בליל הסדר כדאי להיות בשמחה, לנהוג בסובלנות ובאהבת הזולת, 
להימנע מכל עימות או ויכוח. אנו אחראים במידה רבה לגורלנו, 
ולהתנהגות שלנו ביום הגורלי הזה תהיה השפעה על המשך ימי השנה. 
 
 
 
בחג הפסח יש לנו הזדמנות לשאוב כוח מיוחד שעוזר לצאת 
מן המצרים (המייצרים) האישיים שלנו.
 
 
 
באפשרותנו לקבל כוח של הגנה ושמירה (ליל שמורים), 
להגיע לשליטה עצמית, ולמשוך לחיינו כוחות של ברכה והצלחה.
 
 
 
אני מקווה שכעת נגיע באופן קצת שונה לליל הסדר 
וניתן לדברים משמעות פנימית. 
 
 
 
אני מקווה שבליל הסדר, בזמן שנשמע את השאלה 
"מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות", 
נדע את התשובה הפנימית ונפיק ממנה תועלת אישית.
 
 
 
 
 
 
בהצלחה לכולנו וחג פסח שמח ! 
הכותב הינו רפאל כהן. מומחה בחשיבה יצירתית ומרצה מבוקש. 
מעביר גם הרצאות לנשים, הרצאות בקבלה, הרצאות למבוגרים, 
הרצאות לנוער, הרצאות ביהדות, הרצאות מרתקות
 
 
 
 
 
חג השבועות  המשמעות הפנימית
 
 
 
 
 
חג השבועות הוא אחד משלושת הרגלים 
ביחד עם סוכות ופסח, 
ושמו ניתן לו מפני שהוא נחוג בתאריך ו´ בסיוון, 
בתום שבעה שבועות אחרי ספירת העומר .
הוא נקרא גם "יום הביכורים" ,
מפני שבו הקריבו בבית המקדש בכורים חדשים, 
וכן נקרא הוא "חג הקציר", 
מפני שהוא מופיע בזמן סיום קציר החיטה. 
 
 
בתלמוד מקובל השם "עצרת" ("עצרת" – מלשון אסיפה, 
כי ביום הזה נאסף אור גדול, וגם מלשון עצירה, 
כי ביום הזה נעצרים, מתבטלים להם הכוחות השליליים).
 
 
 
כידוע ימי השנה חגים להם במחזוריות קבועה ומסודרת, 
ובכל יום חג "משודרת" תכנית מסוימת. 
התוכנית הפעם נקראת "חג השבועות" ויש לנו את ההזדמנות
ואת האפשרות "לקלוט" ולהתחבר "לתכנית" 
המשודרת כל שנה בתאריך ו´ בסיוון. 
למה בדיוק אפשר להתחבר ?
 
 
 
חג השבועות אורכו יום אחד בלבד – 
אבל הוא יום מאד עוצמתי.
 
 
 
בתאריך ו´ בסיוון ניתנה התורה בהר סיני 
"החתונה" בין ה´ לבין נשמות ישראל. 
חיבור לכוח של התורה. "עץ חיים היא למחזיקים בה" 
– הזדמנות להתחבר לכוח החיים של התורה.
 
 
 
התאריך: א´ בסיוון. בני ישראל הגיעו והתיישבו מול הר סיני. 
"ויחן שם ישראל נגד ההר" ("ויחן" - לשון יחיד. 
כלומר כל העם היה מאוחד כאחד). 
"ומשה עלה אל האלוהים, ויקרא אליו ה´ לאמור...
אתם ראיתם אשר עשיתי למצרים, ואשא אתכם על כנפי נשרים
ואביא אתכם אליי...ושמרתם את בריתי, 
והייתם לי סגולה מכל העמים" (שמות, י"ט).
 
 
 
התאריך: ב´ בסיוון (שנקרא "היום המיוחס" ) משום שהבורא אמר:
"ואתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש". שלושת הימים הבאים 
(התאריכים: ג - ד-ה בסיוון) נקראים "שלושת ימי ההגבלה" 
והם שלושת הימים שלפני חג השבועות ובהם נצטוו בני ישראל 
להתקדש ולהתכונן למתן תורה: "וירד משה מן ההר אל העם, 
ויקדש את העם ויכבסו שמלותם. ויאמר אל העם: 
היו נכונים לשלושת ימים אל תיגשו אל אישה".
 
 
 
התאריך: ו´ בסיוון. מתן תורה: "ויהי ביום השלישי בהיות הבוקר, 
ויהי קולות וברקים, וענן כבד על ההר, וקול שופר חזק מאד, 
ויחרד כל העם אשר במחנה. ויוצא משה את העם לקראת 
האלוהים מן המחנה, ויתייצבו בתחתית ההר. 
והר סיני עשן כולו... ויהי קול השופר הולך וחזק מאד... 
וירד ה´ על הר סיני...וידבר אלוהים"(כאן מופיעות 10 הדברות). 
 
 
 
חז"ל ציינו כי אחרי 2 הדברות הראשונות שנאמרו ע"י הבורא, 
נשמות בני ישראל לא יכלו לשאת את הקדושה 
ונשמתן פרחה באופן זמני. 
לאחר 2 הדברות הראשונות
("אנוכי ה´ אלוהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים"
+ "לא יהיה לך אלוהים אחרים על פניי"),
היה זה משה שהעביר לעם את 8 הדברות האחרות, 
יחד עם כל התורה.
 
 
 
עשרת הדיברות הם לא רק ציווים, אלא גם הבטחה עתידית 
ותוצאה של מצב אידיאלי עבור המין האנושי : 
"לא תרצח" / "לא תגנוב" – כלומר נגיע לזמן בו לא יהיו רציחות,
ולא יהיו גניבות וכדומה. עשרת הדיברות אינם חוקי מוסר 
או ציוויים כפשוטם, אלא מדובר על 10 כוחות אלוקיים 
שהועברו ע"י דיבור ומהווים כלים להולכה וגילוי כוח הבורא. 
 
 
 
בחג השבועות יש לנו הזדמנות להתחבר לכל הכוחות הללו 
(התורה ניתנה בפרשת "יתרו" שהיה עסוק בחיפוש אחר הבורא האמיתי. 
יתרו מלשון לתור, לחפש. יתרו = אותיות תור – י´. 
גם רות המואבייה, שאת סיפורה קוראים בחג השבועות, 
חיפשה את הבורא האמיתי. רות = אותיות תור. 
גם יתרו וגם רות הכירו באלוהי ישראל ולבסוף שניהם התגיירו).
 
 
 
התורה ניתנה כדי לעשות שלום בעולם, ובמעמד הר סיני 
חוסלו כל היבטי המוות בחיי המין האנושי. כל המחלות וכל 
הסבל האנושי נעלמו לחלוטין, ומלאך המוות נראה הולך 
כשהוא כבול בשלשלאות. ביום זה קיבל המין האנושי 
"זריקת אנרגיה" עצומה, "וחיי נצח" בכל התחומים היום יומיים
(מצב אידיאלי זה התפוגג לאחר חטא העגל).
 
 
 
רעיון נוסף: חז"ל ציינו כי בני ישראל לא נשארו ערים בלילה 
שלפני קבלת התורה.(אחד ההסברים לכך היה רצונם לישון 
ובכך לגרום לנשמה העולה להתחבר לתורה באופן רוחני),
אבל כל התכלית היא לעסוק ולהשתמש בתורה דווקא 
בעולם הגשמי שלנו, עם כל הקשיים וחוסר הנוחיות.
 
 
 
כלומר לנסות להכניס את הכוח ואת רוח התורה לחיים הגשמיים, 
היום יומיים שלנו. לכן בליל שבועות עלינו לתקן את הנעשה 
(נקרא "תיקון ליל שבועות"), ובו נהוג להישאר ערים 
וללמוד תורה במשך כל הלילה. 
 
 
 
לימוד התורה נועד לתקן את הנעשה אז, אך בעיקר
יוצר עבורנו היום חיבור חזק לכוח העצום שנמצא באותיות 
ובמילים הכתובות בתורה. כוח זה ילווה אותנו 
לפחות עד ראש השנה הקרוב. 
 
 
 
האר"י הקדוש מצטט מספר "הזוהר" ואומר : 
"ודע כי כל מי שלא ישן בלילה הזה (ליל שבועות) כלל, 
אפילו רגע אחד, ועוסק בתורה כל הלילה, 
מובטח לו שישלים שנתו ולא יארע לו שום נזק בשנה זו" 
(לא בגופו, לא בממונו וכדומה). 
המשמעות היא שבליל שבועות ישנה הזדמנות 
להתחבר לכוח החיים וההמשכיות למשך זמן 
של לפחות מספר חודשים, עד ראש השנה. 
 
 
 
מדובר על כוח של חיים וצמיחה בכל תחומי החיים. 
יש לנו אפשרות להתעלות מעל כל פחד או מגבלה
ולהתחבר ישירות לחוכמה הגלומה בתורה – 
חוכמתו של הבורא, שהיא למעלה מן התפיסה האנושית.
 
 
 
בספר "הזוהר" נאמר כי החופה הראשונה התקיימה על הר סיני. 
כוח החיים שירד על הר סיני היה בעל עוצמה אדירה, 
ולכן הבורא סכך על בני ישראל בחופה רוחנית שהגנה עליהם. 
גם כיום, כאשר זוג נישא, אנו פורשים עליהם חופה 
לצורך הגנה וזרימה מאוזנת של כוח החיים ששורר בזמן החופה.
בזמן שבועות השכינה בעולמנו הגשמי "מתחתנת" עם הבורא. 
 
 
 
יש זיווג וחיבור רוחני. בספר "הזוהר" נאמר: 
"רבי שמעון היה יושב ועוסק בתורה בלילה שבו הכלה מתחברת בבעלה...
ואלה העוסקים כל הלילה בתורה, נקראים "בני החופה". 
וכיוון שבאו לחופה, הקב"ה שואל עליהם, ומברך אותם, 
ומעטר אותם בעטרותיה של הכלה. אשרי חלקם".
 
 
 
מה משמעות המנהג לאכול מוצרי חלב וגבינות? 
(מעניין כי הר סיני נקרא בספר תהילים "הר הגבנונים", 
מלשון גבינה ולובן). ניתנו לכך מספר הסברים, 
אך אתייחס למשמעות אחת פנימית 
ורלוונטית בכל זמן ומקום. 
 
 
 
התשובה: מבחינה אנרגטית חלב הוא הנגטיב (ההיפוך) של בשר. 
הצבע של החלב הוא לבן. צבע שמסמל פתיחות, רצון לתת ולהשפיע 
(בלשון הקבלה: "חסדים"). 
 
 
 
צבע הבשר לעומת זאת הוא אדום. צבע שמסמל צמצום,
השמת גבולות ורצון לקחת לעצמך(בלשון הקבלה: "דינים"). 
אחרי לידה, הדם האדום של האישה היולדת הופך לחלב לבן. 
חלב זה מבטא נתינה, אהבה וחיים. זה בדיוק גם הכוח של התורה. 
בכוחה להפוך את הדין - לחסד.
 
 
 
כלומר אם חלילה צפויה לאדם מסוים תקרית שלילית (דין), 
הרי שאם הוא יתחבר לכוח התורה – 
התקרית הזו לא תתרחש עבורו כלל. התורה הופכת את "הדם"
(על כל משמעויותיו) לכוח של חסד, נתינה, אהבה, ברכה, 
חיים וצמיחה. למעשה, התהליך שהתחיל ביציאת מצריים 
(צליית בשר הטלה, הדם על המשקופים), 
נמשך בימי ספירת העומר, והגיע כעת לסיום בחג השבועות
(טוהר, הר הגבנונים, מתן תורה).
 
 
 
במעמד הר סיני, לבני ישראל ניתנה התורה 50 ימים בלבד 
אחרי יציאת מצרים. הם עדיין לא היו מספיק מוכנים ובשלים 
לקבל את התורה בשלמותה. 
 
 
 
המעמד נקרא "מתן תורה" (ולא "קבלת התורה"), 
כלומר הבורא נותן לנו כל הזמן, השאלה הגדולה היא: 
האם אנו יודעים לקחת? 
 
 
 
בתאריך ו´ בסיוון ישודר בכל מקרה "השידור", 
ואילו לנו יהיה את חופש הבחירה האם לנצל את ההזדמנות, 
להתכונן ולנסות "לקלוט" ולהתחבר לכוח החיים, 
או אולי פשוט לחכות להזדמנות אחרת. 
הבחירה,כמו תמיד, בידנו. 
 
 
 
התורה האמיתית היא: "אורך ימים בימינה, בשמאלה עושר וכבוד. 
דרכיה דרכי נועם, וכל נתיבותיה שלום. 
עץ חיים היא למחזיקים בה, ותומכיה מאושר" (משלי פרק ג´)
חיבור מוצלח וחג שמח ! 
 
 
 
הכותב הינו רפאל כהן. מומחה בחשיבה יצירתית ומרצה מבוקש. 
מעביר גם הרצאות לנשים, הרצאות בקבלה, הרצאות למבוגרים, 
הרצאות לנוער, הרצאות ביהדות, הרצאות מרתקות
(הכותב הוא מחבר הספר החדש "הפרשה בה נולדת". 
רפאל כהן  נחשב בין מרצים מובילים בתחום החשיבה היצירתית. 
מעביר הרצאות מרתקות בנושאים שונים).
 
 
 
רפאל כהן הוא מומחה בנושא חשיבה יצירתית 
מעביר הרצאות יצירתיות עבור עסקים, חברות וארגונים בארץ ובחו"ל.